Subject: RE: Euroopa Liidu riigihangete keelenõuded
From: "Madina Talu - RAM" <[email-masked]>
To: "Liis Lehesalu" <[email-masked]>
Cc: "Konkurentsiamet"
Date: Fri, 14 Mar 2025 13:05:04 +0200

Tere, taas!

Jah, on Eestiski  eesti keele nõude osas vaidlusi olnud.

Näiteks riigihangetes, milles kasutatakse Euroopa Liidu struktuurfondide 
rahastust, on kontrolliüksused leidnud, et rahvusvahelistes hangetes ei ole 
tõenäoliselt proportsionaalne nõuda kõigilt meeskonnaliikmetelt eesti keele 
oskust. Võimalik, et keeleoskuse nõue on asjakohane üksnes võtmeekspertide 
või nende meeskonnaliikmete puhul, kes peavad vahetult suhtlema hankija või 
tema töötajatega.

Euroopa Komisjon kontrollib küllaltki rangelt hanketingimusi, mis võivad 
osutuda välispakkujate suhtes piiravaks. Seetõttu oletan, et teiste riikide 
toetuste abil korraldatavates hangetes aktsepteeritakse suurema tõenäosusega 
inglise vm keeles töötamist.

Samas riigieelarvest korraldatavates hangetes lausjärelevalvet ei toimu ning 
keelenõuded jõuavad harvemini luubi alla. Oletan, et sama seis on teistes 
liikmesriikides.

Eesti Keeleameti selgituse kohaselt täidetakse riigihanget korraldades 
avalikku ülesannet, mistõttu tuleb riigihangete puhul järgida keeleseaduse § 
8 lg-s 1 sätestatud eestikeelse asjaajamise nõuet. Keeleseaduse § 8 lg-s 1 
sätestatud eestikeelse asjaajamise nõue kehtib kogu riigihanke menetlusele 
ja selle käigus sõlmitavatele lepingutele.

Lisaks sätestab keeleseaduse § 8 lg 3, et töötajale ja ametnikule tagatakse 
eestikeelne tööalane teave, kui seadus ei sätesta teisiti. Keeleamet on 
selgitanud, et riigihangetega seotud dokumendid on Eesti pakkujatele 
tööalane teave, mis peab olema kättesaadav eesti keeles.

Võib arvata, et sarnased reeglid on paljudes teistes riikides, mistõttu 
aktsepteeritakse võõrkeelset asjaajamist harva. Teisalt, nende lepingu 
täitjate puhul, kes hankija või teiste klientidega otseselt ei suhtle või 
teevad seda lihtsal suhtlustasandil, oleks võõrkeelse lepingu täitmise 
vastuvõtmine täiesti põhjendatud.

Eeltoodust lähtuvalt soovitan enne pakkumuste esitamise tähtaega saata 
hankijale vastav küsimus ja teha ettepanek tingimuse muutmiseks. Kas ollakse 
avatud võõrkeeles suhtlemisele, sõltub paraku sellest kui suur huvi hankijal 
välispakkujate või nende toote/teenuse vastu on.

Euroopa Komisjon on piiriüleste hangete edendamise endale eesmärgiks 
seadnud, kuid seni on nende arv siiski visalt kasvanud. Aga mõttetöö käib 
sel suunal edasi ja loodan, et tulevikus leitakse lisaabinõusid 
välisriikidest pärit ettevõtjate edu suurendamiseks EL hangete turul.

Lugupidamisega

Madina Talu

nõunik

Subject: RE: Euroopa Liidu riigihangete keelenõuded

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Suured tänud tagasiside ja vastuse eest.

Keelebarjääri ületamiseks kasutame juba pikalt erinevaid lahendusi, samuti 
allolevaid. Meie mure ei ole niivõrd pakkumiste esitamine sihtriigi keeles 
kui nõue, et võidu korral peame tagama suhtluse sihtriigi keeles, sh ka 
hangetes, kus otsitakse selgelt välispartnerit.

Kas hankijal on õigus seda nõuda?

Parimat

Liis Lehesalu

Motor OÜ

COO / Head of Sales and Marketing

+372 5691 3144

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

motor.ee <http://motor.ee>

 <http://www.motor.ee/> 
<https://www.linkedin.com/company/motor-o%C3%BC/mycompany/?viewAsMember=true> 
<https://qycl12i7.sendsmaily.net/landing-pages/40c2ec64-9d11-494b-8e5a-e2b7602ee6d1/html/>

From: Madina Talu <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: esmaspäev, 10. märts 2025 16:10
To: Liis Lehesalu <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Euroopa Liidu riigihangete keelenõuded

Lp Liis Lehesalu

Eestis ja teistes EU liikmesriikides kehtivad teatud piirmääradest alates 
sarnased riigihangete reeglid. Need on riigi õigusesse üle võetud neljast 
direktiivist – klassikalise sektori direktiiv 2014/24/EL; 
võrgustikudirektiiv 2014/25/EL, kontsessioonide direktiiv 2014/23/EL ning 
kaitse- ja julgeolekuvaldkonna direktiiv 2009/81/EL. Tõsiasi on see, et 
ükski riigihanke direktiiv ei näe ette hankija kohustust avaldada riigihanke 
dokumendid või aktsepteerida pakkumus võõrkeeles. Seega on nõue esitada 
pakkumus sihtriigi keeles riigihangete direktiividega kooskõlas.

Vastava nõude sätestamist ei ole kaalutud, sest selle täitmine nõuaks 
avalikult sektorilt märkimisväärset lisaressurssi, mida pole ning 
tõenäoliselt esineks vastuolu liikmesriigi õigusega otsustada oma 
asjaajamise ja keelereeglite üle. Seetõttu on jäetud keele valik hankija 
otsustada. Oma praktikas näeme, et riigihangetes, kuhu oodatakse või kus 
eelduslikult osalevad välispakkujad, avaldatakse hankedokumendid ka inglise 
keeles ning võetakse vastu ingliskeelseid pakkumusi. Paraku esineb suurtes 
riikides selliseid näiteid vähem.

Keelebarjääri ületamiseks pakutakse järgmiseid lahendusi:

1) Hanketeated ning muud riigihangetega seotud teated on Euroopa Liidu 
Teataja lisas Ted <https://ted.europa.eu/et/>  (tenders electronic daily) 
kättesaadavad kõigis EL keeltes.

2) Ettevõtjaid julgustatakse pakkumuste koostamisel kasutama automaattõlke 
tööriistu. Näiteks üks automaattõlke tööriist on Euroopa Komisjoni 
automaattõlge aadressil 
https://webgate.ec.europa.eu/etranslation/translateTextSnippet.html. Selles 
saab dokumente tõlkida kõigisse EL keeltesse.

Loodan, et saite oma küsimusele vastuse.

Lugupidamisega

 <http://www.fin.ee/>  <http://>

Madina Talu

nõunik | Riigi osaluspoliitika ja riigihangete osakond

58851418 |  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Rahandusministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn | www.fin.ee 
<http://www.fin.ee>

From: Liis Lehesalu <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, February 20, 2025 10:14 AM
To: Konkurentsiamet
Subject: Euroopa Liidu riigihangete keelenõuded

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Soovime pöörduda Teie poole küsimusega, mis puudutab Euroopa Liidu 
riigihangetel esitatavaid keelenõudeid. Oleme täheldanud, et mitmetes EL-i 
riikides korraldatavatel hangetel on tingimus, mille kohaselt tuleb pakkumus 
esitada ainult sihtriigi ametlikus keeles, välistades võimaluse esitada 
pakkumine inglise keeles.

Meie küsimus on, kas selline keelenõue on kooskõlas Euroopa Liidu 
konkurentsireeglite, sealhulgas teenuste ja kaupade vaba liikumisega ning 
võrdse kohtlemisega? Selline nõue võib teatud juhtudel takistada piiriülest 
konkurentsi ja piirata osalejate ringi, kuna ettevõtted, kellel puudub 
sihtriigi keeleoskus, on sunnitud kasutama tõlketeenuseid, mis võib 
suurendada nende kulusid ja mõjutada konkurentsivõimet.

Palume Teie hinnangut ja juhiseid selle küsimuse osas ning teavet selle 
kohta, kas keelenõuded riigihangetes peaksid olema kooskõlas EL-i 
konkurentsi- ja riigihangete regulatsioonidega. Oleme tänulikud, kui 
saaksite selgitada ka, millised meetmed on võimalikud juhuks, kui selline 
keelenõue osutub konkurentsireeglitega vastuolus olevaks.

Ootame Teie vastust ja ettepanekuid.

Lugupidamisega,

Liis Lehesalu

Motor OÜ

COO / Head of Sales and Marketing

+372 5691 3144

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

motor.ee <http://motor.ee>

 <http://www.motor.ee/> 
<https://www.linkedin.com/company/motor-o%C3%BC/mycompany/?viewAsMember=true> 
<https://qycl12i7.sendsmaily.net/landing-pages/40c2ec64-9d11-494b-8e5a-e2b7602ee6d1/html/>

P Säästa loodust ja ära prindi seda e-kirja!

  _____

Käesolev e-kiri võib sisaldada asutusesiseseks kasutamiseks tunnistatud 
teavet.
This e-mail may contain information which is classified for official use.